DNA bepaalt alles. Het M.F.C. Brabant heeft 5 pijlers, die gezamenlijk vorm geven aan een verantwoorde experience: duurzaam, sport, vermaak, innovatie en verleidelijk avontuurlijk.

Duurzaam

Duurzaamheid is dé rode draad en zit in alle fasen van de bouw. Van ontwerp, ontwikkeling, bouw, verbouw, renovatie tot sloop. Tijdens de exploitatie is duurzaamheid leidraad en staat hergebruik voorop. Het hele complex is energieneutraal, maar gaat nog verder: energieopwekking is het uiteindelijke doel. Zonenergie, windenergie en geothermie zorgen voor de totale energievoorziening. De constructie wordt zodanig gemaakt dat boven de sneeuwbanen wel licht, maar geen warmte binnenkomt. Koelen levert warmte die elders in het complex wordt gebruikt. Met de allernieuwste technieken en materialen wordt totale isolatie tussen koude en warme ruimtes gerealiseerd.


Sport

Deze pijler zorgt dat zowel de recreatiesporter als de topsporter een uitdaging op maat ervaart. Van plezierig sporten tot op wedstrijdniveau. Daarnaast biedt het allerlei faciliteiten gericht op verbetering (trainings- en ontwikkelfaciliteiten). De enorme uitnodigende skihal is de blikvanger en het middelpunt van sportbeleving. Verbonden aan, in en om dit complex is ruimte voor allerlei sporten en sportbelevingen.


Vermaak

De pijler vermaak zorgt dat doelgroepen van allerlei leeftijden op verschillende manieren met een variatie aan vaste en ad hoc georganiseerde attracties en evenementen worden entertaint. Het regelt een prettig en geheugenis verblijf, hoe kort of lang dan ook.
Sport en vermaak zijn de twee pijlers die zich met name richten op het publiek, sporter en bezoeker. Voor het publiek zijn dit de aspecten waartoe ze zich voelen aangetrokken en dat ze willen beleven.


Innovatie

Het M.F.C. Brabant is vanaf de start, het idee, al innovatief. Niet alleen in het ontwerp, de materialen en de bouw, maar ook in de mogelijkheden, de toepassing en de beleving is vernieuwing het uitgangspunt. Sport en innovatie, die elkaar over en weer bevruchten en onder meer leiden tot nieuwe records, meer participatie door publiek en diverse niet-sport gerelateerde effecten. Vermaak en innovatie waardoor nieuwe uitdagingen ontstaan, nieuwe vormen van vermaak en extreme of bijzondere belevenissen. Een soort Avenue of Innovation vormt voor bezoeker, businesspartner en wetenschapper het kennisportaal, verantwoordelijk voor ingenieuze innovaties. Het is een combinatie van een geavanceerd onderzoekslaboratorium, een topresearchinstituut en een interactief experiencecenter.


Verleidelijk avontuurlijk

In het dna van de mens zit verleiden en avonturisme. Zo ook in het dna van het M.F.C. Brabant. De grootsheid van het complex zelf verleidt de bezoeker al tot avontuur. Door continu verschillende extreme belevenissen te bieden dompelt de bezoeker zich iedere keer weer opnieuw onder in een avontuur, de bezoeker is een ‘thrill-seeker’. Ook de te organiseren evenementen verleiden de bezoekers keer op keer weer door vernieuwende en emotionele aspecten toe te voegen. Hierdoor wordt ieder bezoek een experience, een avontuur om niet meer te vergeten.